We worden steeds vaker gediagnostiseerd met een burn-out. Dat is ook niet zo gek, als je ziet hoe haastig onze maatschappij is geworden. Dagelijks worden we overprikkeld van onze 24/7 maatschappij vol smartphones en sociale media, waarbij we onbewust onze eigen lat steeds hoger leggen. Wil je herstellen van een burn-out in Oosterhout? Dan kun je het volgende doen:  

Pak je rust  

Allereerst is het van groot belang dat je in je dagelijkse bezigheden zo snel mogelijk je rust pakt. Dit kan zijn door het al dan niet verplicht opnemen van verlof, het uitschakelen van je telefoon en sociale media, het afzeggen van afspraken of bijvoorbeeld door meditatie en ademhalingsoefeningen. Zo zorg je ervoor dat de burn-out klachten niet verergeren, en kun je beginnen aan je herstel.   

Zoek hulp 

Wanneer je een burn-out hebt, is het niet vanzelfsprekend dat het je zelf lukt om rust te pakken. Daar heb je vaak professionele hulp bij nodig. Een goede life coach kan je helpen om je positieve kijk op de wereld terug te vinden. Maar ook om de oorzaak van de burn-out klachten aan te pakken, zoals langdurige stress op de werkplek of in je familie. Het aanpakken van de oorzaak is nog belangrijker dan het bestrijden van de symptomen. Zo voorkom je namelijk een terugval op latere leeftijd.  

Accepteer de situatie  

Het klinkt eenvoudig als een hulpverlener, familielid of vriend(in) je erop wijst dat je de burn-out moet accepteren. “Ik neem rust, dan zit het toch wel goed”, denk je dan. Maar rust nemen en de situatie accepteren is niet hetzelfde. Een van de oorzaken van een burn-out is namelijk dat je voor jezelf niet kunt (h)erkennen dat je de burn-out hebt. Het toegeven en op de rem trappen lijkt dan een onmogelijke opgave. Als je de situatie niet accepteert, ga je overigens nooit rust vinden in je hoofd. Vergeet deze belangrijke stap daarom zeker niet in je herstel.